De Nieuwjaarsduik uit Blik is bij de uitreiking van de Sabre Awards gekozen tot beste PR-campagne van de Benelux. Daarnaast sleepte de Nieuwjaarsduik ook nog twee San Accenten, een Zilveren ADCN Lamp en twee Esprix Awards in de wacht. Daarmee is de Unox Nieuwjaarsduik een van de meest bekroonde PR-campagnes van de afgelopen jaren.
De traditionele Nieuwjaarsduik kon in 2021 vanwege de coronapandemie niet doorgaan. Door soepblikken te vullen met echt zeewater kon heel Nederland op 1 januari toch fris het nieuwe jaar beginnen. De ‘Nieuwjaarsduik uit Blik’ werd in opdracht van Unox bedacht door reclamebureau Being There, en door Banka Media groot gemaakt via PR. Dit alles in nauwe samenwerking met Stichting Nieuwjaarsduiken, Zaanlandia Blikverpakkingen, Fast Forward Amsterdam en Sportvibes.
Live uitzending
De actie werd een ongekend succes. De 25 duizend blikken Noordzeewater die Unox ter beschikking stelde waren binnen 24 uur op. Letterlijk alle grote Nederlandse media besteedden aandacht aan de actie; SBS6 wijdde er op 1 januari 2021 zelfs een hele live uitzending aan.
Een Sabre Award (‘Superior Achievement in Branding, Reputation and Engagement’) wordt wereldwijd beschouwd als de hoogste eer in het PR- en communicatievak. Van de 2000 ingezonden campagnes uit ruim 50 landen, waren 14 Nederlandse campagnes genomineerd. Slechts twee ervan wonnen uiteindelijk een felbegeerde Sabre Award. ‘Welke opdrachtgever had de moed om dit te doen, in een tijd waarin elk evenement vanwege corona werd gecancelled? Dat kan alleen maar Unox zijn’, blikt Erik Graadt van Roggen, merkstrateeg van Banka Media, trots terug.
Liane Lens van Unilever: ‘Unox wil als merk een bijdrage leveren aan het vinden van klein geluk in het alledaagse. Daarbij spelen de vertrouwde producten van Unox, maar ook tradities zoals de Nieuwjaarsduik, een belangrijke rol. Deze Sabre Award is een internationale erkenning voor de Nieuwjaarsduik uit Blik en de bureaus die met bloed, zweet, tranen en een hele hoop zeewater aan deze campagne hebben gewerkt.’
De opdracht aan Banka Media was om zoveel mogelijk sympathie, publiciteit en deelname voor de alternatieve Nieuwjaarsduik te realiseren. Er werden daarom 25 duizend soepblikken gevuld met écht Noordzeewater, voor de perfecte thuisduik. Om over je hoofd te gooien in je eigen achtertuin, op het balkon of in je badkuip. Deze limited edition blikken waren te krijgen via nieuwjaarsduik.nl, samen met een blik heerlijke erwtensoep en de iconische Unox-muts.
Voor wie naast het Noordzeewater greep, was er een printbaar label te downloaden, waarmee je heel eenvoudig je eigen Nieuwjaarsduik uit Blik kon organiseren. Iedereen werd aangemoedigd om mee te doen aan de Nieuwjaarsduik uit Blik op 1 januari 2021 om 12:00 uur live op SBS6, om zo toch een frisse start van het nieuwe jaar te beleven.
Evenementen hadden in 2020 extra nieuwswaarde: ‘gaan ze door’? Bovendien had Nederland meer dan ooit behoefte aan een frisse start van een nieuw jaar. Daarom werd besloten de campagne vooral te laten leunen op nieuwswaarde dankzij een uitgekiende PR-strategie. De campagne werkte in drie fasen toe naar ‘de Nieuwjaarsduik uit Blik’ op 1 januari 2021.
Het cancellen van de Nieuwjaarsduik in z’n traditionele vorm en het presenteren van het alternatief: de Nieuwjaarsduik Uit Blik. Een perslancering met Jan van Zanen, burgemeester van Den Haag.
Raken de blikken uitverkocht? Unox stelt middelen ter beschikking om een eigen blik te maken.
De Nieuwjaarsduik Uit Blik op 1 januari. Nederland doet massaal mee.
De primeur was voor het Algemeen Dagblad, dat een foto op de voorpagina plaatste van Burgemeester van Zanen, die het eerste blik met Noordzeewater vulde. Een intensieve media pitch volgde. De #thuisduik werd een nationale hype. Het resultaat: de Nieuwjaarsduik uit Blik werd letterlijk door alle Nederlandse media overgenomen. Er waren 2.652 publicaties, een mediawaarde van 2.081.566 euro en een bereik van 88 miljoen mensen, aldus Media Info Groep.
– Liane Lens, Unilever