De Koninklijke Nederlandse Schaatsenrijders Bond (KNSB) is er voor alle schaatsliefhebbers. Van de schaatsers die wekelijks een bezoek brengen aan de banen en de talenten van de toekomst, tot de topsporters die hun titels verdedigen en hun schaatsfans. De bond richt zich op de volle breedte; topsporters en de recreatie-rijders op lokale verenigingen. Hieronder vallen disciplines als korte- en langebaan, shorttrack, marathon, kunstrijden, schoonrijden, toerschaatsen en inlineskaten. Maar daarnaast heeft de KNSB ook een regierol voor het natuurijs in Nederland.
Koek- en Zopiegevoel
Dat de KNSB graag beslagen ten ijs komt, is vanzelfsprekend. Maar ook Unox schrijft al jarenlang geschiedenis met het gratis uitdelen van erwtensoep tijdens de Elfstedentocht. Ondertussen kleurde heel Nederland in de winterperiode oranje door de Unox-muts, deze is echt niet meer van het ijs weg te denken. “Het Koek- en Zopiegevoel ebt weg en dat is super zonde. Samen willen we de rijke schaatstraditie van Nederland levend houden”, vertelt Jan van den Berg van Unox. Dus bundelden deze twee winterse merken hun krachten samen met de IJsmeesterscampagne.
Strategie
De focus tijdens deze campagne lag op het werven van nieuwe, jongere ijsmeesters. Maar hoe motiveer je 20-45-jarigen via social media en PR om vrijwillig natuurijsmeester te worden? Al snel kwam het winterse gevoel naar boven: met knikkende knieën van de kou een beker warme erwtensoep eten. Want áls er op natuurijs kan worden geschaatst, is dat het eerste waar wij Nederlanders aan denken. Toch mochten de bestaande leden niet vergeten worden. Daarom stond het eren van bestaande leden in de tweede fase van de IJsmeesterscampagne centraal. Banka Media richtte samen met Unox en de KNSB een Gilde voor Nederlandse Natuurijsmeesters op.
– Ivo Elfrink, een woordvoerder van de KNSB
De cursus
De opleiding natuurijsmeester is bedoeld voor belangstellenden die tijdens de winterperiode op de natuurijsbaan van hun vereniging het ijs onderhouden, checken en een GO geven voor iedereen die wil komen schaatsen. Maar ook voor iedereen die actief is bij de organisatie van toertochten.
Gedurende deze cursus worden door een ervaren docent alle ins & outs verteld over:
En dan ben je na een paar avonden klaargestoomd voor het ijsmeestersvak. “De euforische woorden ‘We zijn open!’ aan de schaatsfans aankondigen, dat is zo mooi om te zeggen”, vertelt ijsmeester Pauline van der Zant.
Een groot succes
De opdracht aan Banka Media was om zoveel mogelijk aanmeldingen voor de vacature te realiseren, verspreid over heel Nederland. Daarnaast was ‘zoveel mogelijk media-aandacht’ ook een doelstelling voor deze campagne. Er werd daarom een plan ontwikkeld om Nederlandse media mee te nemen in dit verhaal: wat het vak van natuurijsmeester inhoudt, waarom het belangrijk werk is en waarom er nu veel nieuwe ijsmeesters nodig zijn. Vanaf de start van de campagne waren tientallen media razend-enthousiast over de werving van nieuwe ijsmeesters. Zo schreven Algemeen Dagblad, Nu.nl, de Gelderlander en RTV Utrecht erover. Ook werd er veel aandacht besteed aan de zoektocht naar nieuwe ijsmeesters op Qmusic, Radio 10, Radio1, 538, Veronica, Goedemorgen Nederland, het NOS Journaal en SBS6. Meer dan 800 nieuwe ijsmeesters meldden zich aan, waarvan er inmiddels 400 de cursus natuurijsmeester met goed gevolg hebben afgelegd.
Het gilde
Tijdens de tweede fase van de campagne, richtte de KNSB in nauwe samenwerking met Unox het Gilde voor Nederlandse Natuurijsmeesters op. Bestaande ijsmeesters werden hiermee geëerd en nieuwe vrijwilligers werden hartelijk verwelkomd met de mogelijkheid om een IJsmeesterscursus te volgen. Ook de oprichting van het Gilde leverde ruime media-aandacht op voor het vak van natuurijsmeester.
– Jan van den Berg, Unox