Kikkoman

Kikkoman is wereldmarktleider op het gebied van Japanse sojasaus. Al bijna 25 jaar worden, vanuit de brouwerij in het Groningse Hoogezand-Sappemeer, winkels en restaurants in heel Europa voorzien van natuurlijk gebrouwen sojasaus. Daar werkt Banka Media, als initiatief van Winkelman en Van Hessen, al vele jaren met plezier mee samen.

Het grote misverstand rondom sojasaus is dat deze saus alleen geschikt is als dipsaus voor sushi. Terwijl Kikkoman sojasaus een ‘all purpose seasoning’ is, net zo goed geschikt voor salades, als basis voor een marinade en als smaakmaker van heel veel gerechten.

2020: Wat grill je me nou?

2020 was het jaar waarin veel mensen zomervakantie vierden in eigen land en rond hun eigen huis. Het perfecte moment om op in te spelen met een grote campagne van Kikkoman sojasaus, die zich richtte op het gebruik van Kikkoman in grill- en barbecuerecepten. Want wat is er nu fijner dan barbecueën in eigen tuin?

Het thema van de campagne was ‘Wat grill je me nou?’. De campagne focuste zich op de sojasauzen van Kikkoman, waarmee marinades, dips en sauzen nóg lekkerder worden. De boodschap: vertel wat jij d’r van bakt en win elke dag een restaurantvoucher van Help de Horeca. Ook maak je kans op één van de 2 superhoofdprijzen: een professionele barbecue ter waarde van 1000 euro!

Kikkoman sojasaus op de landelijke radio en social media!
Voor de eerste keer was er een nationale radiocommercial campagne voor het merk Kikkoman op het succesvolle station 100% NL. Iedere dag werd één luisteraar genomineerd die in de uitzending bij Chantal Hutten het recept toe mocht lichten en winnaar was van de dagprijs: een restaurantvoucher van Help de Horeca van € 100,-. Op deze manier hielp Kikkoman de restauranthouders in de moeilijke tijden. En niet alleen op de radio, maar ook op de drukbezochte website van 100% NL werd uitgebreid aandacht besteed aan de actie.

Social media campagne
Tegelijkertijd met de radiocampagne liep ook de social media campagne, met video advertising via Facebook en Instagram. Net als bij de radio maakte je ook hier kans op fantastische prijzen. Meedoen aan de wedstrijd kon via de speciale ‘Wat grill je me nou?’-landingpage op de website van Kikkoman.

De campagne leverde een grote bijdrage aan de naamsbekendheid en het goede imago van Kikkoman sojasaus én nam het misverstand weg dat sojasaus alleen geschikt is voor sushi. Met 1335 deelnemers was dit de meest succesvolle Kikkoman receptencampagne ooit. Het leverde waardevolle informatie op: een dik boek kon gevuld worden met originele, lekkere en gekke (barbecue)recepten. Honderd deelnemers mochten we verblijden met restaurantvouchers en de twee winnaars van de professionele barbecues konden hun geluk niet op. De belangrijkste vraag: gaan we dit volgend jaar kunnen overtreffen?

2021: Uit Paulines Keuken

Met dat doel in ons achterhoofd gingen we in 2021 de samenwerking aan met Pauline Weuring van Uit Paulines Keuken. Deze zomer lag de focus op het benadrukken van de Kikkoman sojasauzen in combinatie met grillen en marineren en de natuurlijke aroma’s. Pauline, één van de grootste food-influencers van Nederland, organiseerde een receptenwedstrijd en ging op zoek naar de lekkerste barbecue-recepten van de deelnemers.

“Superleuk om op zoek te gaan naar de lekkerste barbecue recepten. Veel mensen weten niet hoe lekker je kunt grillen met Kikkoman. Ik ben zo benieuwd welke originele ideeën er op tafel komen”, zei Pauline voordat de campagne begon.

Lekkere plaatjes
Deelnemers konden meedoen via verschillende kanalen: de campagne liep niet alleen via het Instagramaccount van Pauline, maar ook op de socials van Kikkoman zelf – waaronder Instagram, Facebook én YouTube – waren de (video)commercials te zien. Meedoen aan de actie kon simpelweg door een reactie achter te laten onder een post, maar voor de échte fanatiekelingen was er een nieuwe toevoeging.

Dit jaar hadden deelnemers namelijk de mogelijkheid om extra kans te maken op de prijzen. Via de website van Kikkoman kon er een foto van het perfecte barbecue gerecht geüpload worden. Dit leverde niet alleen veel enthousiaste deelnemers op, maar er ontstond ook een portfolio van de meest creatieve en professionele foto’s.

Je bent een winnaar!
Samen met Kikkoman, koos Pauline de drie lekkerste inzendingen uit die zij zelf ging bereiden en het recept uiteindelijk deelde op haar blog. Naast de eeuwige roem die deze deelnemers kregen, werden er ook drie Big Green Egg mini’s, ter waarde van ruim 500 euro per stuk, weggegeven. De hoofdprijswinnar die door de volgers van Pauline werd gekozen, won ook nog een van de eerste exemplaren van het nieuwe kookboek van Uit Paulines Keuken: Lekker Makkelijk.

Daarnaast stelde Kikkoman nog eens 300 uitgebreide goodieboxes ter beschikking. In deze goodiebox zaten onder andere een hittebestendige BBQ-handschoen, een siliconen barbecuekwast én een handig groentenetje. Een flesje Kikkoman sojasaus kon natuurlijk ook niet ontbreken.

Final report
Met 1569 deelnemers en meer dan 21 miljoen (!) impressies, konden we vol trots zeggen dat we de ‘Wat grill je me nou?’-campagne van 2020 ruimschoots hadden overtroffen. We hebben een fantastische samenwerking ervaren met Kikkoman en Pauline, die smaakt naar meer!

Schermafbeelding 2021-11-08 om 14.31.10

"Veel mensen weten niet hoe lekker je kunt grillen met Kikkoman."

– Pauline Weuring, Uit Paulines Keuken